Onder zoekmachine marketing verstaan we het optimaliseren van je website voor een zoekmachine (bijvoorbeeld Google en Bing), met als doel om hoger te ranken in de zoekmachine en zo meer bezoekers op je website te krijgen.
Zoekmachine marketing kun je grofweg opsplitsen in twee diensten:
Het doel van zoekmachine marketing is om gezien te worden door relevante bezoekers die aansluiten bij jouw doelgroep. Dit kan door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO), hiermee ga je je website optimaliseren om beter te scoren in Google tussen de gratis organische resultaten.
Maar bijvoorbeeld ook met zoekmachine adverteren (SEA). Met SEA betaal je per klik maar kun je héél gericht advertenties laten zien aan een bepaalde doelgroep. Denk aan bepaalde zoektermen waar mensen op zoeken, locaties waarvan mensen zoeken, leeftijd, geslacht etc.
De kosten van zoekmachine marketing kunnen erg uiteen lopen en zijn erg afhankelijk van de branche waarin je actief bent, de doelgroep die je wilt bereiken en of je regionaal of landelijk gevonden wilt worden. Daarnaast moet je altijd kijken wat zoekmachine marketing je oplevert in plaats van wat het kost. Het is altijd een investering die juist geld moet opleveren.
Er zit ook een verschil in de strategie en het termijn waarop een zoekmachine marketing campagne rendabel is. Zo is SEO een strategie die meer gericht is op de langetermijn en SEA meer gericht op de korte termijn. Vaak is het ook verstandig om beide diensten met elkaar te combineren. Zo kun je met SEA direct bovenaan in Google staan en kijken of de zoekwoorden waarop je adverteert ook echt converteren naar betalende bezoekers. Als dit het geval is kunnen de zoektermen ook ingezet worden op SEO gebied om te scoren tussen de gratis (organische resultaten) van Google voor de langetermijn.